tisdag 13 januari 2009

Att se

Nu rubriker i tidningar om två-åringen som blev antagen till ett galleri.
För många år sedan var det en apa som lurade konstvärlden.
Ett annat exempel på hur svårt det kan vara för konstexperter att se vad som är bra och dåligt är hur förfalskare lurat dessa.
När jag gick på konstskola visade en lärare falska och äkta Vermeer, vi såg direkt vad som var äkta eller inte. De förfalskade hade inte alls den kvaliten som Vermeer har. Komposition, färger, ljus, uttryck, formbeskrivning m.m.
Jag har också sett kopior av kända konstnärer i olja. Dessa är i många fall utförda i och importerade från Ostasien. De har långt ifrån de kvaliteter som gör originalen bra.
För mig är de outhärdliga.
Det vore bättre med välgjorda fotograferade och utskrivna reproduktioner.
Kvaliten med modern teknik blir så hög att man kommer nära uttrycket i originalet.
Man kan uppfatta mycket av de enastående kvaliteter som de stora mästarnas konst besitter.
Fast - aldrig ända fram.

Problemet i konstvärlden är att omdömen från konstexperter ( museefolk, konstvetare, konstkritiker, gallerister, curators m.fl.) åtnjuter alltför stor respekt.
De som har yrkeskunskapen, erfarenheten och omdömet får sällan uttala sig om konst = konstnärerna.

Inga kommentarer: