torsdag 9 april 2009

Påsk och konst

I Skåne och i vissa delar av landet är det nu dags för "konstrundor" under påsken.
Det är väl inget att reta upp sig på utan se det som ett gott tecken på konstintresse.
Något som jag däremot hänger upp mig ( överkänslig som jag är ) på är när konstnärer presenteras i kataloger står det måleri, akvarell, skulptur, keramik mm.
Varför skulle akvarell vara en egen rubrik?
Olja, tempera, akryl, vinyl, gouache, pastell är alla tekniker inom måleri.
Tyvärr börjar akvarell hos mig få en negativ klang och jag tycker det är ganska ointressant vad
en konstnär arbetar i för teknik. Precis som om ett fotografi är taget analogt eller digitalt.
Det är slutresultatet och den konstnärliga kvaliten som imponerar på mig inte "korrekt" akvarellteknik.
Tycker nog att om man använde det engelska "watercolour", "vattenfärg" skulle det bli lite mindre pretentiöst
A.Zorn watercolour

Inga kommentarer: