fredag 17 april 2009

Rättsäkerheten vann

Idag föll den första domen över männen bakom Pirate Bay och jag känner mig stolt att leva i ett rättsamhälle där inte populistiskt och kortsiktigt tänkande får styra.
En demokrati är trots sina brister det bästa för individen men det betyder inte att majoriteten skall få styra beslut som drabbar minoriteter svårt. De som skapar och utvecklar inom musik, bild, litteratur, film, arkitektur m.m. är långt ifrån en majoritet men måste få ersättning för sitt arbete.
Det naiva försvaret "rebeller med ny teknik" är oerhört korkat. Det är istället kreatörerna själva som skall sprida sina verk på nätet och inte "pirater".
Den nya tekniken gör det möjligt att digitalisera verk och sälja på nätet eller om man vill tillhandahålla fritt.
Möjligheterna är obegränsade och jag ser en fantastisk möjlighet för många att nå en bredare publik - och försörja sig.
Om man ser på t.ex. storfilmer så undrar jag hur Sagan om ringen trilogin hade kunnat komma till utan inkomster för producenterna eller är det så att "rebellrörelsen" förlitar sig på sponsorer och reklam? En paradox och dubbelmoral.
Gandalf Grå med en CocaCola i handen ... ( lite smygreklam finns i och för sig i James Bond)
Som konstnär är man van att inte få någon ersättning när man har en utställning utan hoppas att någon ska köpa. Jag tror inte heller på någon slags medborgarlön.

De fyra männen som dömdes ser ju inte heller ut som "Maffiabröder" precis utan mer som "Jönssonligan" kanske är det därför som vissa känner sympati för dem?

Inga kommentarer: