måndag 26 oktober 2009

Kommersiell konst

För många år sedan lyssnade jag på en äldre konstnär som kritiserade och raljerade om gallerivärlden och den kommersiella konsten. Han menade att staten och kommuner skulle stödja ickekommersiella gallerier och betala offentliga utsmyckningar. Jag inflikade att det spelar väl inte så stor roll var pengarna kommer ifrån. Om det är statliga institutioner eller privata konsumenter som betalar.
Det viktigaste är att man är ambitiös, ärlig mot sig själv och fri som konstnär och gör det man tror på.
Institutionskonsten är inte precis det som jag skulle vilja anpassa mig till och det har väl inte kommit mycket intressant från den sidan. Många gånger är privata konsumeter och gallerister ärligare, kunnigare och mer framsynta än politiker och tjänstemän.

1 kommentar:

Nathalie sa...

Skönt att se att någon konstnär i alla fall tänker lite som jag. Ibland känner man sig så ensam i den där åsikten, att det inte väl spelar så stor roll. När alla skriker om hur arga de är på minskade bidrag och dumma gallerister och man själv tar diskussionen och sedan blir utfryst.