söndag 24 januari 2010

Betydande måleri?

Idag var jag och tittade på Moderna muséet i Malmö det som tidigare var Rooseum och som ännu längre tillbaka var turbinhall.
Jag var lite nyfiken på konstnären Luc Tuymans som jag bara sett flyktigt i böcker.
Tyvärr blev jag nog besviken över vad jag såg.
Väldigt tafatt måleri utan övertygande vilja och den självklarhet som ofta präglar internationellt måleri. Idéerna är det inget fel på men försöken att stå upp mot modernistiska färgrelationer stupar på en fumlig bildbyggnad.
Det känns mera som den återhållna färgen försöker dölja brister istället för att redovisa.
Då blir det bara dammigt.
Kanske borde han struntat i måleri och fotograferat istället?

Förutom fotografierna var John E-Franzéns "Hell angels" kul att se.
Annars tycker jag tidens tand inte varit nådig med en del "ikoner".

Inga kommentarer: