tisdag 20 oktober 2015

Spelregler

Jag skall försöka i mitt bloggande att inte alla inlägg skall vara kritiska mot företeelser som jag upplever som negativa. Därför måste jag likaså lyfta fram positiva saker som jag sett och upplevt för att skapa en balans. Dessutom mår man bättre av att tänka positivt men ibland kan jag inte låta vissa saker och beteenden som jag finner ohederliga och skadliga kritiseras.
Visst, man lär sig av sina misstag och måste kunna rätta till det i efterhand men vissa medvetna brott mot etik och rättvisa kan få oreparerbara följder. Därför är dessa oförlåtliga.

Runt den ofattbara VW-skandalen har kommit fram personer som delvis försvarar fusket som ett sockrande av ett cv, något som ändå alla gör.
Det är ett häpnadsväckande uttalande och det gör mig bestört.
Jag har mött liknande attityder hos psykopater, inskränkta och naiva.
Man är så rädd att vara dum och uppfattas som godtrogen att man hellre luras och bedrar än vara ärlig. En psykopat vet att det är fel men förstår inte varför, så blir man inte upptäckt så är det ok.
Dessa människor driver på en utveckling som till slut drabbar dem själva i och med att man följaktligen inte litar på någon, knappt sina närmaste. Det lönar sig inte att vara ärlig.
Det blir ett samhälle där paranoian ligger på lur och allt samarbete blir komplicerat.


Ärlighet varar längst och förnuft hjälper till.

Detalj av målning
R.Bechtle
nästa blogginlägg....


Inga kommentarer: