torsdag 28 januari 2016

Carl-Harry Stålhane - keramik och design.


För en vecka sedan fick jag en utställningskatalog från de kejserliga samlingarna i Japan.
Det var från en pågående utställning med Skandinavisk konsthantverk.



Där finns bl.a. en CHS skål.
Skandinavisk design står högt i kurs i Japan.
Men det gäller knappast en del nutida som kallas design.
Att låta reklamföretag trycka upp brickor, kuddar och koppar med konstverk på är så långt ifrån seriöst konsthantverk och design man kan komma.

I min ägo har jag bland min pappas unika keramik några som jag nyss tog fram i ljuset.
De är från Rörstrandstiden och de sena åren på Designhuset när han bl.a. testade att bränna i en vedeldad ugn. Nedan kan man se dem på bilder.

(kan eventuellt tänka mig att avyttra någon av dessa)

Pappa satt alltid och tecknade upp formerna och gjorde noggranna ritningar innan tillverkning.
Sedan designade han även bestick, inredningar, bruksporslin med samma omsorg.



1966 Rörstrand
15,5 cm ø



80-tal Designhuset
16cm ø
magnetitmalm



80-tal Designhuset
13,5cm ø
bränd i vedeldad ugn





1957 Rörstrand
höjd 17cm

1 kommentar:

Anonym sa...

Fina! Jag samlar själv på Stålhanes tidigare, handmålade vaser, fat etc.